تخصصی برق و الکترونیک

انواع لامپ | تمام آنچه نیاز است بدانید!

قیمت و خرید لامپ ال ای دی

تا اوایل قرن 20، نور به چیزی که از خورشید یا آتش ساطع میشد ، محدود می‌شد. لامپ‌ها و فانوس‌های نفتی هزاران سال مورد استفاده قرار می‌گرفتند، اما تا زمانی که از الکتریسیته برای روشن کردن لامپ‌ها استفاده نمی‌شد، انسان توانست نور مصنوعی ایجاد کند. هنگامی که این اتفاق رخ داد ، تحولی عظیم در جهان رخ داد ، میتوان گفت این اختراع مهم ترین اختراع تاریخ تا به امروز بوده است.

ما همه چیزهایی را که باید در مورد انواع مختلف لامپ بدانیم، از اختراع آنها در دهه 1800 تا یکی از رایج ترین و پرکاربردترین لامپ ها، پوشش خواهیم داد. چیزی که برای زندگی روزمره در هر گوشه از جهان کاملاً ضروری شده است.

لامپ در ابتدا چگونه ساخته شد؟

قبل از لامپ‌های امروزی ، فانوس‌های شعله‌ای راه‌ه حلی بودند که مردم بیشتر نور خود را از آن بدست میکردند. اولین لامپ الکتریکی با عنوان “لامپ بازوی کربنی” شناخته شد و در سال 1802 توسط یک پزشک انگلیسی به نام سر همفری دیوی اختراع شد.اما چه علتی باعث شد که این ایده به ذهن او برسد؟ دیوی سیم‌هایی را از یک قطعه کربن به باتری متصل کرد ، این امر باعث درخشش کربن شد که نور تولید می کرد – اگرچه دوام زیادی نداشت ولی برای هر نوع استفاده عملی بسیار پر نور بود.

رایج ترین تصور در مورد چگونگی ایجاد لامپ مدرن در سال 1879 به وجود آمد، زمانی که توماس ادیسون طیف وسیعی از کارهایی را که از سال 1802 انباشته شده بود برای تولید اولین لامپ اقتصادی و کاربردی گسترش داد. ادیسون یک ماده رشته ای موثرتر و خلاء بهتر از هر لامپ قبلی و همچنین توزیع متمرکز الکتریکی ایجاد کرد. این عوامل تا حد زیادی باعث شد که لامپ ادیسون از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه باشد، که منجر به افزایش محبوبیت آن شد و اساساً انقلاب نور مصنوعی را آغاز کرد که در سراسر جهان گسترش یافت.

حتما بخوانید: لامپ چند وات برای هر اتاق تهیه کنیم؟

چرا لامپ های الکتریکی با هوا پر نمی شوند؟

لامپ های الکتریکی با هوا پر نمی شوند زیرا باعث می شود که لامپ دیگر قادر به ایجاد نور نباشد. رشته در لامپ های رشته ای – رایج ترین نوع لامپ های سنتی – از تنگستن ساخته شده است که هنگام روشن شدن بسیار داغ می شود. این رشته در صورت قرار گرفتن در معرض هوای معمولی با توجه به محتوای اکسیژن بسیار سریع می سوزد.

اکثر لامپ های مدرن با گازهای شیمیایی بی اثر مانند آرگون یا نیتروژن پر می شوند. با این حال، اولین لامپ‌ها بدون گاز ساخته می‌شدند.

طول عمر لامپ ها چقدر است؟

لامپ های رشته ای معمولا بین 1500 تا 3000 ساعت کار می کنند. این لامپ ها کاملاً قابل تنظیم هستند، بنابراین اگر ولتاژ لامپ های رشته ای را به طور منظم با استفاده از دیمر پایین نگه دارید، می‌توانید طول عمر را افزایش دهید.

انواع دیگر لامپ ها عمر طولانی تری دارند. لامپ LED می توانند تا 50000 ساعت یا حدود 50 برابر بیشتر از لامپ های رشته ای معمولی دوام بیاورند. برای درک این موضوع، اگر یک لامپ LED به مدت 12 ساعت در روز، هر روز روشن بماند، قبل از نیاز به تعویض، بیش از یک دهه دوام می آورد!

مدل های لامپ

آپلود عکس

انواع لامپ 

لامپ‌ها در اشکال و اندازه‌ها، با نیازهای الکتریکی، سطوح روشنایی و اهداف متفاوت هستند.

در حالی که اشکال و اندازه های بسیاری از لامپ ها با قدرت و توان های مختلف وجود دارد، تنها تعداد انگشت شماری جز انواع اصلی لامپ وجود دارد: رشته ای، فلورسنت، CFL، هالوژن و LED. اینها انواع لامپ هایی هستند که تقریباً در هر خانه، ساختمان یا روشنایی الکتریکی در فضای باز در هر نقطه از جهان با آنها روبرو خواهید شد. در زیر شرح مختصری از هر یک از انواع اصلی لامپ ها آورده شده است.

برای خرید لامپ کلیک کنید

لامپ های رشته ای

لامپ های رشته ای شناخته شده ترین نوع لامپ هایی هستند که تا همین اواخر تقریباً در همه جا مورد استفاده قرار می گرفتند. منبع این لامپ ها به شکل نمادین هستند که رشته آن از طریق شیشه قابل مشاهده است.این لامپ ها از رشته های تنگستن استفاده می کنند و گرما را به نور تبدیل می کنند. آنها پر نور هستند اما به صرفه نیستند.

لامپ های فلورسنت

لامپ های فلورسنت پیچیده تر از لامپ های رشته ای هستند. در داخل لوله های فلورسنت، کاتدها جریان الکتریکی دریافت می کنند. این جریان ها گازهایی مانند جیوه را که در داخل لوله هستند تحریک می کنند. این انرژی تابش می کند که توسط پوشش فسفر خارجی تبدیل می شود و انرژی تابشی را به نور مرئی تبدیل می کند.

این نوع لامپ ها نسبت به لامپ های رشته ای انرژی کمتری مصرف می کنند و عمر آنها بسیار بیشتر است.

لامپ های فلورسنت فشرده

لامپ‌های فلورسنت فشرده، که بیشتر به عنوان CFL شناخته می‌شوند، دقیقاً مانند لامپ‌های فلورسنت معمولی هستند با این تفاوت که کویل‌دار و بسیار کوچک‌تر هستند. آنها به عنوان یک لامپ فلورسنت عمل می کنند اما بیشتر شبیه یک لامپ رشته ای هستند. طول عمر آنها تا 10000 ساعت می رسد.

لامپ هالوژن

لامپ های هالوژن اساسا نسخه بهتری از لامپ های رشته ای سنتی هستند. هر دوی آنها از تنگستن استفاده می کنند، اگرچه در لامپ های هالوژن رشته با یک پاکت شفاف فشرده پیچیده شده است. این لامپ ها حاوی مقدار کمی هالوژن با گازهای بی اثر دیگر هستند که باعث افزایش روشنایی و طول عمر می شود. آنها همچنین کوچکتر از لامپ های رشته ای معمولی هستند.

لامپ LED

لامپ ال ای دی به دلیل قیمت مناسب ، تنوع رنگی و کم مصرف بودن به سرعت در جهان فراگیر شد و میتوان گفت امروزه در تمام جهان به صورت فراگیر در اکثر خانه ها از لامپ ال ای دی برای ایجاد روشنایی استفاده میشود.

بهترین گزینه برای خرید لامپ کدام است؟

لامپ‌های فلورسنت فشرده کمترین وات را مصرف می‌کنند، اما لامپ‌های ال‌ای‌دی به مراتب بیشترین بازده انرژی را دارند. برای مقایسه، یک لامپ LED کوچک 10 واتی نسبت به یک لامپ رشته ای 60 واتی نور بیشتری ساطع می کند. این به این دلیل است که یک لامپ LED نور ساطع می کند – همانطور که از نامش مشخص است، یک دیود ساطع کننده نور است. از سوی دیگر، لامپ‌های رشته‌ای واقعاً گرما ساطع می‌کنند که نور را به عنوان یک محصول جانبی می‌تاباند.

لامپ‌های رشته‌ای و لامپ‌های هالوژن بالاترین وات را دارند که باعث می‌شود لامپ‌های کم مصرف نسبت به انواع دیگر کمتر باشند. هرچه وات بیشتر باشد، انرژی بیشتری برای تغذیه نور مورد نیاز است که باعث می شود مصرف انرژی کمتری داشته باشد.پس پیشنهاد ما خرید لامپ ال ای دی است.

بهترین گزینه برای اتاق خواب کدام است؟

بهترین نوع لامپ برای استفاده در اتاق خواب لامپ های LED و به دنبال آن لامپ های هالوژن هستند. LED ها کارآمدترین، طولانی ترین و بادوام ترین گزینه هستند. با این حال، لامپ های هالوژن نیز گزینه خوبی برای اکثر اتاق خواب ها، به خصوص در چراغ های کنار تخت هستند، زیرا آنها کاملا برای نور کم سطح مورد نظر در هنگام خواب طراحی شده اند. بعلاوه، بدون نیاز به تعویض، برای مدت طولانی دوام می آورند.

با این حال، اگر بیشتر به دنبال این هستید تا صرفه جویی در مصرف انرژی، لامپ های رشته ای سفید گرم (2400K) یک انتخاب عالی هستند. دمای رنگ‌های گرم شبیه نور شمع است و آن‌ها را برای نور ملایم و آرام‌بخش عالی می‌کند.

بهترین گزینه برای آشپزخانه کدام است؟

از آنجایی که داشتن یک آشپزخانه با نور مناسب هنگام تهیه غذا ضروری است، محبوب ترین گزینه ممکن است لامپ های رشته ای (5000K) باشد. این لامپ ها با نور روشن و سفید به گونه ای طراحی شده اند که احساس آسمان را در ظهر یک روز بدون ابر القا کنند. با این حال، از آنجایی که این نوع لامپ ها انرژی زا هستند، بهتر است از آنها در آشپزخانه کم استفاده کنید. در صورت لزوم، آنها را فقط در لامپ های بالای مناطق آماده سازی غذا یا مکان های دیگری که نیاز به نور دارند استفاده کنید.

برای گزینه‌های کارآمدتر در مصرف انرژی، چراغ‌های CFL و LED می‌توانند تقریباً به همان اندازه دید خوبی داشته باشند، اگرچه جیوه موجود در CFL می‌تواند برای برخی افراد مشکل‌ساز باشد، زیرا اگر به درستی دفع نشوند می‌توانند سمی باشند. (ما در این راهنما نحوه انجام ایمن این کار را بعداً توضیح خواهیم داد.) LED ها همچنین برای محیط مناسب هستند – به خصوص در لوستر اتاق ناهارخوری – اگر این هدف اولیه نیز باشد.

بهترین گزینه برای فضای باز کدام است؟

انواع خاصی از لامپ ها در شرایط آب و هوایی خاص بهتر از سایرین عمل می کنند. بهترین و مناسب ترین نوع برای روشنایی فضای باز در هوای سرد لامپ ال ای دی است. آنها انرژی کارآمد، بادوام هستند و به حرارت کمتری نیاز دارند. از آنجایی که ال‌ای‌دی‌ها گرمای کمتری از خود ساطع می‌کنند، در تمام طول سال حتی در هوای بسیار سرد کارآمد هستند.

چرا ال ای دی ها بهتر از لامپ های رشته ای هستند؟

لامپ های ال ای دی بهتر هستند زیرا انرژی بسیار کمتری نسبت به لامپ های رشته ای مصرف می کنند. این به این دلیل است که نور دیود نسبت به نور رشته ای رشته ای انرژی بسیار کارآمدتری دارد. لامپ های LED به طور متوسط ​​75 درصد انرژی کمتری نسبت به لامپ های رشته ای مصرف می کنند. LED ها همچنین عمر طولانی تری دارند، که یکی دیگر از جنبه های بهتر در نظر گرفته شدن آنها است.


هیچ لامپی برای همیشه دوام نمی آورد. گاهی اوقات آنها می شکنند و گاهی اوقات به سادگی می سوزند – حتی لامپ های LED در استفاده طولانی مدت نیز باید در نهایت تعویض شوند. در حالی که موقعیت‌های خاص می‌توانند به رفع آسانی منجر شوند، شرایط دیگر نیاز به روش‌های خاص‌تری برای خارج کردن چراغ‌های شکسته از پریز یا تعویض لامپ‌ها در مکان‌های صعب العبور دارد. در اینجا چند نکته مهم برای کمک به شما آورده شده است.

چگونه می توان یک لامپ شکسته را بیرون آورد؟

اول از همه: کلید چراغ را در حالت خاموش قرار دهید. پس از آن، دستکش، محافظ چشم، و سایر تجهیزات محافظ شخصی را بپوشید تا هرگونه شیشه شل شده را پاک کنید.

سپس یک سیب‌زمینی را از وسط نصف کنید و به شیشه‌ای که از سوکت بیرون زده است فشار دهید. هنگامی که لیوان به خوبی در داخل گوشت سیب زمینی قرار گرفت، آن را در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید. این به شما اجازه می دهد تا قسمت شکسته لامپ را که در داخل سوکت گیر کرده بود بردارید.

همچنین می‌توانید از انبر سوزنی یا ابزارهای دیگر برای بیرون آوردن لامپ شکسته استفاده کنید – اما مطمئن شوید که برق از رسیدن به پریز قطع شده است یا خطر برق گرفتگی وجود دارد.

حتما بخوانید: نحوه تعمیر لامپ ال ای دی LED

اثرات منفی لامپ ها

لامپ‌ها چنین پیشرفت مثبتی را برای جامعه فراهم کرده‌اند، اما برخی از نکات منفی، به‌ویژه در بعضی از مدل لامپ‌ها، وجود دارد. از جیوه موجود در لامپ ها گرفته تا احتمال آسیب رساندن به پوست، اقدامات احتیاطی در مورد انواع خاصی از لامپ ها وجود دارد.

آیا لامپ می تواند باعث سرطان پوست شود؟

لامپ هایی که به طور خاص برای برنزه کردن استفاده می شوند می توانند مضر باشند. این لامپ‌ها معمولاً لامپ‌های فلورسنت یا CFL هستند که برای مدت زمان طولانی، تا 20 دقیقه یا بیشتر، بسیار نزدیک به پوست روشن می‌شوند. لامپ های CFL سطوحی از اشعه UVA و UVC تولید می کنند که نشان داده شده است که باعث پیری و سوختن پوست می شود. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض اشعه ماوراء بنفش می تواند در نهایت منجر به سرطان پوست شود.

چرا لامپ های رشته ای برای محیط زیست مضر هستند؟

به طور غیرمستقیم، لامپ های رشته ای به دلیل زغال سنگ اضافی مرتبط با استفاده از آنها برای محیط زیست مضر هستند. بیشتر برق هنوز از سوخت های فسیلی در ایالات متحده تامین می شود که منبع اصلی آلودگی جیوه است. این لامپ ها تا چهار برابر بیشتر از لامپ های CFL جیوه را در جو آزاد می کنند – و لامپ های CFL به معنای واقعی کلمه حاوی جیوه هستند، بنابراین این بسیار مهم است.
برای خرید لامپ کلیک کنید

بازیافت لامپ

اگر لامپ ها هرگز نسوزند و بتوان برای همیشه از آنها استفاده کرد، خوب است. این امر نه تنها از نیاز به تغییر آنها جلوگیری می کند (که گاهی اوقات انجام آن دشوار است)، بلکه برای محیط زیست نیز بهتر است. دور انداختن صحیح لامپ ها بسیار مهم است، زیرا خطراتی وجود دارد که می تواند به دلیل خلاص نشدن از شر آنها به روش صحیح باشد.

آیا می توانید لامپ ها را دور بیندازید؟

می توانید لامپ های رشته ای و لامپ های هالوژن را که حاوی مواد خطرناک نیستند دور بیندازید. به این ترتیب، می توانید آنها را با زباله های خانگی معمولی خود دور بیندازید، فقط مطمئن شوید که در صورت شکستن آنها را در روزنامه یا پوشش محافظ دیگری بپیچید. آنها را نمی توان مانند شیشه های معمولی بازیافت کرد زیرا سیم های داخل لامپ وجود دارد.

از سوی دیگر، نباید لامپ های CFL، لامپ های فلورسنت و سایر لامپ های حاوی جیوه را دور بیندازید. بلکه شما باید آن را به یک مرکز بازیافت تحویل دهید.

آینده لامپ ها چیست؟

با پیشرفت لامپ ها از رشته های گرم و الکتریکی در اوایل دهه 1800 تا لامپ های LED کم مصرف که بخش فزاینده ای از لامپ ها را در سراسر جهان تشکیل می دهند، آینده برای لامپ ها روشن به نظر می رسد. همانطور که ما نمی‌توانستیم پیشرفت پیش از ایجاد CFL و LED را ببینیم، تا زمانی که اختراع و در دسترس قرار نگیرند، نمی‌دانیم چه نوع جدیدی از لامپ‌ها در دسترس خواهند بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *