الکتریکی

لامپ چند وات برای هر اتاق تهیه کنیم؟

یکی از اصلی ترین و کاربردی ترین ابزاری که در جایی میتوانید وجود داشته باشد، لوازم و ابزار نور و روشنایی است. این ابزار میتواند لامپی  ساده یا یک لوستر مجلل و سنگین باشد. ولی اصل مشترک بین تمامی تجهیزات نورپردازی، لامپ یا همان ابزاری است که موجب ایجاد نور و روشنایی میشود. همانطور که می‌دانید هر جایی، از حمام گرفته تا اتاق رئیس یک شرکت، به نورپردازی مخصوص خود نایز دارند. ولی به اضافه بر نکته‌های اساسی نورپردازی، انتخاب لامپی با شدت و رنگ نور مناسب نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

اکثر طراحان و معماران هنگام برنامه ریزی و تعیین نور برای هر فضایی از دو اصل اساسی در طراحی نور استفاده می کنند:

  1. جنبه کمی یا مهندسی نور
  2. جنبه کیفی یا زیبایی شناختی نور

محاسبه روشنایی مورد نیاز

محاسبه برای کل روشنایی مورد در دسته کمی قرار گرفته است.

یکا (واحد) لومن رایج ترین واحد روشنایی است که برای محاسبه کل نور خروجی مورد نیاز برای فضای شما استفاده می شود. با این فرمول، ابتدا کاربری مورد نظر فضا را تعیین می کنید، سپس متراژ آن را اندازه می گیرید.

این راهنما به شما کمک می کند تا بفهمید یکا (واحد) لومن چیست و چگونه آن را محاسبه کنید.

خرید لامپ

شرایط مفید نورپردازی

لومن

در اصل واحد لومن برای اندازه گیری مقدار کل نور مرئی ساطع شده از منبع نور است. معمولاً به عنوان روشنایی یا خروجی نور نیز شناخته می شود.

نقطه مرجع: یک لامپ رشته ای استاندارد 100 وات حدود 1500-1700 لومن تولید می کند. به بیان دقیق، 600 لومن LED همان مقدار نور را به 600 لومن رشته ای ارائه می دهد.

لامپ ال ای دی شاخص رندر رنگ (CRI) بالاتری را ارائه می‌کند، بنابراین، در حالی که رنگ‌های سوژه مورد تابش نور را با دقت بیشتری نشان می‌دهند، اما نور بیشتری ارائه نمی‌کنند.

وات

وات یکای اندازه گیری مقدار برق (یا انرژی) یک لامپ برای رسیدن به خروجی لومن خود است.

هر نوع منبع نور مثل لامپ های LED، فلورسنت، هالوژن یا رشته ای ، نسبت لومن به وات متفاوتی دارند. اگر یک لامپ رشته ای 100 واتی 1500 لومن تولید کند، و یک لامپ ال ای دی 10 وات نیز همین کار را انجام دهد، لامپ ال ای دی 10 وات ممکن است معادل 100 وات و کارایی انرژی داشته باشد.

این یک نمودار لومن به وات است. لطفاً توجه داشته باشید که این نسبت ها ممکن است کمی متفاوت باشد، حتی بین ال ای دی های مختلف نیز این اتفاق رخ میدهد!

وات و لومن مناسب برای اتاق

فوت کندل (Foot-candle)

فوت کندل (Foot-candle)  سیستم اصلی اندازه گیری شدت نور در سطح یک فوت مربعی از منبع نور یکنواخت است. به عبارت دیگر، فوت کندل، نوری است که یک فوت از شمع فاصله دارد.

با در نظر گرفتن اصول انسان محوری طراحی نور، IES (بزرگترین انجمن طراحان نورپردازی حرفه ای) نموداری از فوت کندل ها را ارائه می دهد که نشان می دهد  که انسان ها به چه تعداد فوت کندل نیاز دارند تا روشنایی مورد نیاز خود را تامین کنند.

به عنوان مثال، برای شستن ظروف، توصیه می شودکه روشنایی شما 20 فوت شمع نور را در فاصله دو فوتی(شش اینچی) از زمین فراهم کند. به این مسئله هدف افقی نیز گفته می شود.

خرید لامپ

فرمول محاسبه لومن

اندازه اتاق را با فوت مربع تعیین کنید. طول را در عرض اتاق ضرب کنید تا متراژ اتاق به دست آید. به عنوان مثال، اگر اتاق 10 فوت عرض و 10 فوت طول داشته باشد، متراژ اتاق 100 فوت مربع خواهد بود.

نکته: هر فوت = 0.3 متر

میزان روشنایی بسته به نوع فضایی دارد ، متفاوت است که به عنوان کاربرد نیز شناخته می شود. برای مثال، یک حمام یا آشپزخانه به شمع های بیشتری نسبت به اتاق نشیمن یا اتاق خواب نیاز دارد. هنگامی که استفاده مورد نظر از فضای خود را مشخص کردید، این نمودار footcandle را برای نیاز فوت کندل توصیه شده توسط IES برای برنامه خود مرور کنید.

متراژ مربع اتاق را در شمع فوت (footcandle ) ضرب کنید. به عنوان مثال، یک اتاق نشیمن 100 فوت مربعی که به 20 فوت شمع نیاز دارد، به 2000 لومن نیاز دارد. یک اتاق غذاخوری 100 فوت مربعی که به 40 فوت شمع نیاز دارد، به 4000 لومن نیاز دارد.

لومن مورد نیاز در بخش های مختلف منزل

 

ما یک راهنمای مفید برای تعداد لومن مورد نیاز شما ایجاد کرده ایم که شما را با جزئیات بیشتری در این محاسبه راهنمایی می کند.

مناطق های تجاری‌

بخش فوت کندل(شدت روشنایی) مورد نیاز
اتاق کار 50-75
راهرو ها 10-20
اتاق کار + کامپیوتر 20-50
تالار ها 15-30
بیمارستان ( راهرو ها و مناطق عمومی) 10-15
بیمارستان ( آزمایشگاه ها و…) 75-100
کتابخانه 50-100
مدرسه 30-100

مناطق های مسکونی

بخش فوت کندل(شدت روشنایی) مورد نیاز
هال 10-20
آشپزخانه 30-40
اجاق گاز 70-80
سینک آشپزخانه 70-80
ناهارخوری 30-40
اتاق خواب 10-20
راهرو 5-10
دستشویی 70-80

خلاصه: محاسبه کل لومن های مورد نیاز برای یک اتاق

بیایید نحوه سنجش میزان نور مورد نیاز برای یک فضا را مرور کنیم. متراژ اتاق خود را در تعداد فوت شمع ضرب کنید. به عنوان مثال، یک اتاق نشیمن 100 فوت مربعی که به شمع های 20 فوتی نیاز دارد، به 2000 لومن نیاز دارد. یک اتاق غذاخوری 100 فوت مربعی که به 40 فوت شمع نیاز دارد، به 4000 لومن نیاز دارد.

ارتفاع سقف متغیر

توجه: فقط زمانی این بخش را بخوانید که ارتفاع سقف شما بیشتر از 10 فوت باشد. اگر ارتفاع سقف شما زیر 10 فوت است، روش لومن در بالا و ماشین حساب لومن در زیر برای تعیین بازده نور مورد نیاز برای برنامه شما کافی است.

اگر در یک فضا سقف های بلندی دارید، باید آن را در محاسبه لومن خود در نظر بگیرید. شما این کار را با ضریب فوت کندل انجام می دهید.

برای محاسبه ضریب فوت کندل توصیه شده، از فرمول های زیر استفاده کنید:

فوت کندل = شدت نور ÷ فاصله بین لامپ و شی مورد نظر

هنگامی که مقدار فوت کندل مورد نظر خود را تعیین کردید، آن را در متراژ مربع اتاق خود ضرب کنید.

رنگ دیوار

اگر دیوارها و مبلمان به رنگ تیره دارید یا اگر از وسایل روشنایی با سایه استفاده می کنید، تقریباً به 10 لومن اضافی در هر فوت مربع نیاز دارید.

تبدیل لومن به شمع

شمع واحد اندازه گیری شدت نور است. این میزان شدت نور را نسبت به نور ساطع شده توسط یک شمع با اندازه و اجزای خاص بیان می کند.

خرید لامپ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *