تخصصی برق و الکترونیک

نحوه تعمیر لامپ ال ای دی LED

یک منبع نور مدرن و کارآمد که بیشتر در خانه های نوساز استفاده می شود،  لامپ LED است. این نوع لامپ ها بسیار ایمن هستند و حتی در صورت شکسته شدن هم هیچ خطری ندارند زیرا حاوی مواد مضری مانند جیوه نیستند. امروزه عموم مردم چراغ‌های LED را ترجیح می‌دهند، زیرا این نوع لامپ ها کم مصرف هستند و قیمت مناسبی نیز دارند. بنابراین لامپ ال ای دی مزایای بسیار زیادی نسبت به هزینه انجام شده برای خرید آن دارد. شما می توانید برای خرید لامپ ال ای دی LED با قیمت ارزان و مناسب روی دکمه زیر کلیک کنید.

خرید لامپ

لامپ های ال ای دی طول عمر زیادی دارند و روشنایی خود را مدت زیادی حفظ میکند اما گاهی اوقات ممکن است آسیب ببیند ولی باز هم امکان تعمیر آن وجود دارد. لامپ های رشته ای سنتی قابل تعمیر نبودند اما این لامپ های LED را می توان به راحتی در خانه هم تعمیر کرد. فقط باید مشکل آن را پیدا کنید و تعمیرات لازم را انجام دهید. اگر قبلا سابقه انجام این کار را داشته اید پس احتمالا کار آسانی در پیش دارید.

حتما بخوانید: 7 مزیت برتر استفاده از چراغ های LED در مقایسه با نورپردازی سنتی

مرحله تعمیر و عیب یابی

در مرحله اول می توان از یک لامپ ساده استفاده کرد که در آن جریان الکتریکی توسط سیم های برق تامین می شود و جریان AC(متناوب) است و با عبور از ال ای دی ها به جریان DC(مستقیم) تبدیل می شود و به نور تبدیل می شود. بردی که حاوی ال ای دی و هیت سینک است،گرما را تامین می کند.

حتما بخوانید: تفاوت جریان AC و DC به زبان ساده

اگر به انواع مختلف لامپ های ال ای دی هنگام خرید آنها دقت کنید حتما متوجه میشوید که ساختار آنها تقریبا یکسان است و اگر یک لامپ ال ای دی را تعمیر کنید تقریبا میتوانید هر لامپ LED ای را تعمیر کنید. همچنین برخی از لامپ های مدرن وجود دارد که در آنها LED های SMD به صورت سری به هم متصل می شوند. اگر یکی از دیودها آسیب ببیند، بقیه دیودها نیز کار نمی کنند. در برخی موارد ممکن است بسیاری از ال ای دی ها همزمان کار نکنند زیرا آنها سوخته اند.

ممکن است دلایل زیادی برای خراب شدن لامپ های ال ای دی وجود داشته باشد مانند گرم شدن بیش از لامپ، کیفیت پایین قطعات الکترونیکی، جریان ناپایدار، نوسانات ولتاژ و …گاهی اوقات به منظور جذب مشتریان بیشتر، تولید کنندگان ممکن است نور کوچک را بیش از حد گرم کنند و نور شدیدی تولید کند. که به دلیل آن آسیب می بیند. اما این آسیب بر خلاف لامپ رشته ای که جبران ناپذیر بود قابل ترمیم است.

برای پیدا کردن خطا باید لامپ LED را باز کنید. اگر محکم بسته شده است از پیچ گوشتی برای باز کردن آن استفاده کنید. در بیشتر موارد، لامپ های دارای پراکنده های شیشه ای را نمی توان جدا کرد زیرا ممکن است به راحتی شکسته شوند. شما یک برد پیدا خواهید کرد که داخل آن ال ای دی وجود دارد. می توانید کیفیت لامپ ها را از این بخش بررسی کنید که لامپ های با کیفیت فقط روی این برد LED دارند. اگر قطعات الکترونیکی در جای دیگری وجود داشته باشد، ممکن است به دلیل گرمای بیش از حد فرسوده شود.

در اخرین مرحله باید عیب را به شکل بصری بررسی کنید. برای ال ای دی سوخته یک علامت سیاه وجود دارد که به راحتی قابل تشخیص است اما در برخی موارد آسیب دیده نمی شود بنابراین بهتر است از دستگاه مولتی متر استفاده کنید. آنها یک عملکرد تست دیود دارند. در طول فرآیند آزمایش، باید پروب قرمز آند و پروب سیاه کاتد را لمس کنید. دیود معیوب در طول آزمایش روشن نمی شود. اگر بعد از تست متوجه شدید که لامپ ال ای دی قابل تعمیر نیست میتوانید یک لامپ جدید خریداری کنید.

در صورتی که با آموزش فوق موفق به تعمیر لامپ معیوب خود نشدید با متخصصان تپش نیرو ارتباط برقرار کنید تا به صورت رایگان به شما کمک کنند.

منبع: enrgtech

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *